دکتر حامد حاجیحیدری؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
▬ عموماً، مردم ژاپن را در کنار فرهنگ انگلیسی عصر ویکتوریا و اهالی بلژیک، مردمی بسیار و حتی «بیش از حد» مؤدب تلقی میکنند.
▬ عموماً، مردم ژاپن را در کنار فرهنگ انگلیسی عصر ویکتوریا و اهالی بلژیک، مردمی بسیار و حتی «بیش از حد» مؤدب تلقی میکنند.
▬ در عین حال، موضوع مبادی آداب بودن، همواره بخشی از مشغله فکری تمام تمدنها بوده است، ...
▬ اسطورههای بینالنهرین و یونان، توجه زیادی به «نقطه تعادل» میان مبادی آداب بودن و جسور بودن داشتهاند، و این نقطه تعادل را بخش مهمی از «تعادل طلایی» تعریف میکردند.
▬ موضوع مبادی آداب بودن از یک دیدگاه، میتواند بنیاد و هسته اصلی شکلگیری اجتماع قلمداد شود.
▬ فایده مبادی آداب بودن آن است که منش فرد برای دیگران قابل پیشبینی میشود؛
▬ بدین ترتیب، افراد یک اجتماع میتوانند خود را با دیگران تنظیم و هماهنگ کنند.
▬ بدون مبادی آداب بودن، زندگی اجتماعی
▬ لااقل دلنشین نخواهد بود.
▬ از دهه ۱۹۷۰ در اروپا و امریکا، و پس از آن، در بخش مهمی از ممالک جهان، مبادی آداب نبودن، به یک «فانتزی آزادی» تبدیل شد.
▬ با این شکل ناجور از «فانتزی آزادی»، تنظیم متقابل رفتارها دشوار، و تمایل به انزوا روز به روز بیشتر و بیشتر شد.
▬ این آزادی افراطی، اصل بقای اجتماع را تهدید میکند.
▬ حالا، تنظیم مناسبات افراد مبادی آداب، با کسانی که اسیر «فانتزی آزادی» هستند، به یک مسأله تبدیل شده است که از دیدگاه آگاتا کریستی، نویسنده نابغه «مجموعه هرکول پوارو»، با اصرار افراد «مبادی آداب» بر موضع صحیح خود حل و فصل خواهد شد.
▬ آینده تمدن به فرجام این جدال وابسته است.
░▒▓ کلیدواژگان: فیلوجامعهشناسی، فیلوویدئو، مبادی آداب بودن/politeness، احترام/Recognition، آگاتا کریستی
░▒▓ لینک نمایش/دانلود تصویرنوشت:
http://video.philosociology.com/2022/04/06/%e2%96%80%e2%96%84%e2%96%88%e2%96%8c-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%86%d9%88%d8%b4%d8%aa-%d8%aa%d9%85%d8%af%d9%86-%d9%88-%d9%85%d8%a8%d8%a7%d8%af%db%8c-%d8%a2%d8%af%d8%a7%d8%a8-%d8%a8%d9%88%d8%af/
مأخذ:فیلوویدئو
هو العلیم